Selasa, 1 September 2009

sajak - Pesanan dariku ( Pena dari umi )

Aku pernah melihat
sekumpulan remaja sedang berkhayal dibuai alpa
mencipta dunia penuh kepuraan
hanyut dalam arus kedurjanaan
mencari bahagia dalam kesengsaraan dalam kehinaan.

Apa agaknya yang mereka rasakan ya?
Ah...! Lupakan semua masalah
tengok... aku dapat pegang bulan la..
akulah yang paling hebat
aku lagi hebat
dah dua hari aku tak tidur
aku ingin bebas... terbang macam burung

Terhiris hati sebak rasa didada
inikah generasi bakal pewaris negara?
bakal pemimpin di hari muka?

Teringat kata-kata seorang pemimpin negara
inikah yang tersirat dalam amanatnya?
Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayat
dari melihat bangsaku dijajah
tidak ada yang lebih menyedihkan dari
membiarkan bangsaku dihina

Yang lebih mengharukan
bukan kuasa luar yang menjajah
bukan kuasa lain yang memerintah

Tapi
kerana kejahilan bermaharajalela
kerana emosi dan nafsu mengatasi segala
hilang malu
luntur budi!
lupa diri!

Wahai teman
aku ingin berpesan
hidup ini perjuangan
harus berani tabahkan hati
hadapi kenyataan jangan lari

Apa jua persoalan?
dadah bukan jawapan

Apa jua istilahnya
pil ecstasy
tetap membawa kehancuran

Wahai teman aku ingin berpesan
kenali dirimu,cari kekuatan dan kelemahan

Terima seadanya
redha ketentuan Tuhanmu

Kembalilah ke jalan NYA
cari kebahagiaan,sebenarnya
ia ada dalam dirimu
Cari makna hidupmu
sebenarnya ia adalah milikmu
Duhai ibu, duhai ayah jua guru tercinta serta rakan semua
marilah kita bersama menjana bangsa tanpa dadah!!!
kelak kita hidup sejahtera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan